Pages

Sunday 27 November 2016

Penghijrahan kaum Dusun Lotud

 
Suku Dusun Lotud, salah satu dari 58 suku yang termasuk dlm rumpun Dusunic. Terdapat dua versi penghijrahan kaum Lotud yang saya ketahui. Teori pertama mengatakan mereka berasal dr Burnei, dan teori kedua adalah mengatakan mereka berasal dari Filipina. Tapi kira-kira tahun berapakah kira-kira Dusun Lotud behijrah ke Sabah? Apa kaitannya antara Brunei dan Filipina? Apakah kaum Suang Lotud bukan asli dari Borneo?
 
 
Dalam hal ini, kedua-dua teori ini boleh dihubungkaitkan dengan kisah peperangan antara Brunei lama dengan A-Lako dari kaum Melanau. Pada abad-13 lalu, populasi kaum yg berbahasa Dusunic di Brunei sangat besar. Kemungkinan, kaum Lotud antara kaum Dusunic yg melarikan diri dari Brunei bagi mengelakkan serangan kaum Melanau. Mereka berhijrah ke Filipina dan tinggal di sana 10 tahun, ketika Kerajaan A-Lako Melanau berjaya dikalahkan oleh Alak Betatar, maka penghijrah pun pulang ke Borneo.
 
Kemungkinan kaum Lotud antara rombongan penghijrah dr Filipina yang kemudian kembali ke Borneo. Tapi kaum Lotud tidak kembali ke Burnei, tapi membuat penempatan di Selupoh Tuaran, pengkalan kapal layar kaum Lotud yg pertama. Kaum mereka kemudian berkembang banyak lalu mereka kemudian menyebar ke pendalaman Tuaran dgn didirikannya banyak rumah-rumah panjang di kawasan dataran Tuaran, sampai ke Tamparuli.
 
Sumber: Aki Rumantai, 2013

No comments:

Post a Comment