Thursday 10 January 2019

10 TEMPAT MENARIK DI BANDUNG


10 TEMPAT MENARIK DI BANDUNG

Sebenarnya ada banyak tempat yang menarik di Bandung. Tapi dalam entry sis Bulan kali ini, sis senaraikan 10 tempat yang menarik dan sesuai untuk mencari ketenangan sebab view tempat-tempat terpilih ni cantik-cantik uolsss.

1) DUSUN BAMBU
 
Kenapa namanya Dusun Bambu??? Yaaa, sebab sekitar Dusun Bambu ini banyak replika dan hasil tangan atau hasil seni yang diperbuat dari bamboo. Bayaran masuk ke kawasan ini sebanyak IDR 25K seorang.
 

Macam inilah suasana di Dusun Bambu. Perasan ka objek bulat2 macam sangkar burung tu? Itu sebenarnya tempat kastemer lepak untuk makan khusus kastemer yang order makanan di kafe yang ada disana.

Salah satu hasil seni yang dihasilkan dari bamboo. Tanpa sebarang paku. Menarik kan?

Tumpang lalu uolsss, sis pose kejap. Sesajerrr share gambo ni, sis teraseee lawa pla.
Eh, maksud sis, pemandangan belakang tu :p


Sebenarnya inilah full view belakang pemandangan gambar sis tadi. Kan ada tasik2 blakang tu?
Aaah, inilah tu. Tapi nampaknya ada kureng sedikit pencahayaan disitu :O
 

Sepanjang jalan area Dusun Bambu ada banyak stall jual makanan macam asikrim, jagung, pulut nasi, etc. Yang ni singgah beli 'Es Lilin' (sejenis aiskrim) macam2 perisa. Sedap. :)
 
Yepp! Walaupun masih pagi, tapi matahari sememangnya panas masa ni. So don't forget to apply your sunscreen. This is how I keep my skin moisturized and stay protected from the sun. Sis pakai Youth Age Defense Moisturizer-SPF50, uolss pakai apa? Eh, terpromote jap. :p


2) ORCHID FOREST CIKOLE

Kalau based on intinerary kami (masa ni), sepatutnya kami ke Grafika Cikole selepas dari Orchid Forest Cikole. Sebab tempat tu tidak jauh sangat. Tapi lepas gugel punya gugel, pemandangan macam lebih kurang, so kami decide untuk ke Orchid Forest Cikole jak. Malas punya pasal kan. :p
Bayaran masuk IDR 15K per pax.

Yeszaaaaaa! Look at the sky, sangat cantik gaisss. Kena2 lagi efek pemandangan pokok2 tinggi gitewww. Very instagrammable!!!


Kalau sudah namanya Orchid Forest tu kenalah ada bunga2an kan. Cactus pun boleeehhlah~~

Nampak pondok2 area belakang tu? Itulah tempat nursery untuk bunga2 orchid.
 
Nanti siapa2 yang bakal2 melawat ke tempat ini, bolehlah cari kawasan yang banyak2 kerusi kayu  macam ni. Sesuai untuk merehatkan diri sambal membawang pun boleyyhhh. Opps. :p

3) FLOATING MARKET LEMBANG

Yesssss! Ini part yang ditunggu-tunggu! Lepas jalan2 (alaah, baru beberapa meter jak pun hahaha), energy kurang dan harus top up. Makan time!! Kepada food lover, ini tempat untuk liburan kalian. Tapi jangan lupa, bayaran masuk untuk seorang adalah sebanyak IDR 20k, charge untuk kereta pula IDR 10k.

Tapi sebelum apa2, make sure tukar duit rupiah anda ke token macamni. Sebab segala urusan jual beli, diorang cuma terima pakai token khusus. No CASH ya.
 
Nampaknya, token2 pertama kami habis begitu sahaja dengan satu sajian nasi dan ikan garume bersambal pedassss hahaha. Mula2 tu kononnya saja2 mau try makanan2 yang ada di Floating Market, tapi shoooo tempting uolsss!! Kalian pasti tewasssss!

Namun akhirnya kami tewas dengan godaan2 makanan disini. Lalu kami pun menukar uwang lagi dengan token2 yang seterusnya supaya bisa ditukarkan dengan makanan2 yang berjaya merosakkan diet kami.ahakksss!
 
 
4) RAINBOW GARDEN

Ok, nampaknya perjalanan harus diteruskan. Lepas berabis makan di Floating Market Lembang, maka eloklah membawa diri bersiar2 ke Rainbow Garden. And yes, tempat ini sangat syantikkkk uolssss!! Kalau ada pre wedding photoshoot, tempat ni cantikkk! Tapi tu lah, tempat public mestilah ramai orang. Bayaran masuk IDR 20k per pax.

Viewpoint Rainbow Garden. Sis ada sedikit gayat disitu. :D

Sepanjang jalan memang akan jumpa macam2 jenis bunga.
Kecuali bunga yang satu tu limited edition :p

Recommended? Yess! sis rekomen datang sini. :D
 
Memang cantik gaisss! Err, maksud sis bukan yang baju hijau tu. Tapi view belakang beliau.
 
Fefeeling Negara Omputeh gicheww :P


5) FARMHOUSE

Kawasan ni pun luas. Tapi kami tidak habis pusing. Memang niat mau masuk di Hobbit Village tu jak. Yuran kemasukan IDR 25k per orang dan IDR 10k per car.


Macam yang sis bagitau sebelum ni, area Farmhouse ni sebenarnya luas. Kamu akan Nampak seolah2 ada bandar kecik macam ni kalau rajin jalan2 masuk dalam lagi.

Dannnn, kena bayar lagi sebelum masuk 'perkampungan orang hobbit'. Kalau tidak silap saya, kena bayar sebanyak IDR 50k per orang. Ok. Sekarang sis mau masuk dalam kampung hobbit yang viral tu. Manalah tau terrrrjumpaaa watak2 The Lord of The Rings kan. Ini pintu masuknya ya tuan2 dan puan2.
  
Nampaknya jodoh sis bukan dengan makhluk hobbit tersebut, tetapi dengan beliau.
 
.....dan segerombolan kanak2 riang. Macam chomelll jewrrr :D
  
Tiket masuk boleh tukar dengan susu dari Farmhouse gais.

6) DAGO DREAMER

Apa yang sis boleh simpulkan disini, tempat ni cantik. But, please be ready, untuk ambik gambar spot2 yang menarik, ada bayarannya uangnya ya sis2 sekalian. Bisnes uolssss~
 
Nama tempat ni 'Love in The Air'. Love kerrr??
 
Ada yang tanya kalau tempat ni tinggi atau tidak. Bagi saya, tidak tinggi sangat, tapi cukup menggayatkan hehehe.
 
Fefeeling jadi watak katun jap. Tapi yang disebelah sis tu memang berbakat jadi watak katun. *Ampun tuanku*
 
Kebanyakan tempat lawatan area Bandung, tiket kemasukan boleh ditukarkan dengan produk2 local yang terdapat didalam kawasan tersebut. Contohnya minuman, aiskrim, biskut dan macam yang dalam gambar ada monyet2 ni. Lupa pula apa nama benda ni. Oh! USB cable tie?
 
 
7) THE LODGE MARIBAYA & FAIRYTALE GARDEN
 
The Lodge Maribaya dan Fairytale Garden adalah dua tempat yang berbeza (tapi jarak tidak jauh sangat). Kebetulan Fairytale garden masih dalam proses pembikinan, so promosi untuk kemasukan dua tempat yang berbeza ini cumalah IDR 50k satu orang.
 

Tepi2 jalan ke entrance The Lodge Maribaya, ada banyak gerai2 kecik jual macam2. Salah satunya, kedai jual topi. Dan disinilah cinta pandang pertama sis dengan topi panda putih. Sekian. #SpotThePanda
 

Kalau mau dating atas Sky Tree ni pun boleh. Tapi kena bayar lah. IDR 15k setiap satu orang kalau tidak silap.
Kalau bosan naik buaian di playground, boleh try test naik buaian Swing Valley ni. Yess, chargeable. IDR 20k per orang.
 
Sis beratur kejap. Gigih tau cek gambar2 masa naik Sky Tree dengan Swing Valley tadi. Satu gambar kena charge IDR 10K. Pandai diorang bisnes kan?
Gigih sis menimbang gelas mana yang banyak isi air. Hahahaha. Well, jadilah pengguna yang bijak. Yang ni pun minuman free, tukar dengan tiket kemasukan tadi jak.
Baiklah. Setelah puas main buaian dan minum air free tadi, izinkan kami berehat sementara. Tempat ni sudah masuk kawasan Fairytale Garden.
Memandangkan basikal ni pun kena sewa juga, so kena fully utilized gais. Round2 dulu sekitar ni.
Sesaja pusing2 kawasan, bagi habis masa. Lepas sis penat main, paksa dia pula pusing2 sekitar tu. Sayang. sebab sewa basikal sudah kena bayar heheh.
Aaaah, yang ni bukan basikal untuk disewa.

8) TAMAN BUNGA BEGONIA

Ini taman bunga yang kedua kami lawat. Yang suka bunga2 tu bolehah sesat disini. Entrance fee sebanyak IDR 15k per pax.
Sweet2 jap. Jangan kecam.
Bolehlah dijadikan sebagai selfie corner uols.



Musim bunga bolehhh, musim salji pun boleeehhhh sisss
 
Jangan silap. Yang baju kaler putih tu bukan sejenis bangau.

9) KAWAH PUTIH

Fuhhhhh! Mesti datang sini gais! Kalau tidak mampu ke Tangkuban Perahu, at least kena datang Kawah Putih. View cantik! But please make sure bawa face mask. Sebab kawasan ni tinggi sulfur. Sis tidak rekomen stay sini lama2, boleh efek kesihatan. Pasal tu kena pakai mask (bukan masker muka pakai facial spa tu, jangan silap).

Face mask cenggini.
 
Selfie jap. Lepas tu cepat2 pakai mask balik :p
Selain bahagian bawah tu, ada viewpoint lagi atas ni, Sky Walk Catigi nama diberi. Punnn kena bayar, IDR 5k per pax.
Akan lalu jambatan ni kalau masuk viewpoint Sky Walk Catigi.

 
10) GLAMPING LAKESIDE
 
 Sis datang di tempat ni ada dua sebab. Pertama, sesaja mau try makan atas bahtera. Fefeeling titanic gichew. Kedua, sebab mau main golesat.
 
Lepas balik dari kawah putih, lepak di Glamping Lake Side. Terus lunch disni a.k.a Kafe Bahtera. Laparrrr!!
P/S: Jangan tertipu dengan gambar salad tu, 90% makanan tidak termasuk didalam gambar ini.
Lepas makan terus main golesat. Yihuuuuuu!!!


Jambatan ke Kafe Bahtera. Entrance masuk ada juga uolsss, IDR 30k satu orang.



Ok lah, itu sajalah perkongsian dari sis. Kalau ada tersilap info terutama yuran2 kemasukan/permainan, mohon maaf. Almaklumlah, ada pelupa sedikit. Perlu minyak ikan EPA DHA lebih ni. Ohya, kalau siapa2 akan ke Bandung dan mau mencari transport yang sekali dengan perkhidmatan driver plus tour guide, boleh contact mas rian di nombor +62 812 2444 1137.


Sekian.

Wit Luv,
Sis Bulan
0128137087
 
 
 

No comments:

Post a Comment