Saturday 22 April 2017

PUNCA LEBIHAN GULA DALAM BADAN DAN CARA MENGAWALNYA

PUNCA LEBIHAN GULA DALAM BADAN

Punca masalah kesukaran mengawal gula dalam badan ini memang sinonim dengan pemakanan yang tidak sihat. Maksud makanan yang tidak sihat disini merujuk kepada pengambilan gula yang berlebihan dalam menu makanan harian seperti minuman berkarbonat, snacks, refined atau simple carbs, instant drinks seperti minuman 3in1, donat, dan junk foods.

Alasan mereka yang mengalami masalah tersebut, mereka seringkali rasa lapar dan sukar mengawal nafsu makan. Mengapa kita masih rasa lapar walaupun sudah makan? Hal ini berlaku apabila insulin tidak mampu berkeja dengan baik. 

Apakah fungsi insulin? Insulin akan terhasil secara semulajadinya dalam badan bagi membantu gula diserap ke dalam sel dan ditukarkan kepada tenaga. Namun sekiranya kita mengambil makanan yang tinggi kandungan gula, makan paras gula dalam badan akan meningkat secara mendadak. Maka insulin  yang terhasil tidak mampu berkerja dengan baik kerana 'longgokan' gula dalam badan tiba2 meningkat. Oleh itu, badan akan merangsang menghasilkan insulin lebih banyak lagi yang menyebabkan paras gula dalam badan mendadak turun pula.

Akibat daripada penurunan gula dalam badan tersebut membuatkan kita rasa letih, tidak bertenaga dan lapar lagi. So, kita akan makan balik lah kan? Lepas makan, gula naik balik dan turun pula, dan lapar balik. Pusingan pun berterusan tiada penghujung selagi kita tidak mengubah diet atau pola pemakanan harian kita.Dari pattern tersebut, maka terjadilah fenomena yang dinamakan 'rintangan insulin' kerana insulin tidak sudah mampu melakukan kerjanya dengan sebaiknya kerana adanga gangguan 'longgokan' gula tersebut.

BAGAIMANA LOBAK UNGU BOLEH MEMBANTU?

Sudah terhantuk, barulah tergadah Itulah pepatah yang digunakan bagi menggambarkan mereka yang menyesali sesuatu perbuatan setelah benda itu sudah berlaku dengan mereka. Baiklah, disini Cik Bulan ingin berkongsi sedikit tentang manfaat lobak ungu dalam membantu mengawal paras gula dalam badan. .

Purple Carrot atau lobak ungu merupakan sumber antioksidan yang mustajab kerana mengandungi anthocyanins yang bertindak sebagai antiradang dan anti-mikrob. Anthocyanins ini boleh membantu pesakit diabetes memperlambatkan kerosakan pada sel, elak bengkak dan jangkitan kuman pada luka akibat diabetes atau kencing manis ini. Selain itu, asid klorogenik juga sangat membantu dalam mengatasi kesukaran mengawal paras gula dalam badan.

So, dari mana kita boleh mendapatkan sumber anthocyanins dan asid klorogenik ni???

FYI, dalam Vivix Shaklee, 4 bahan aktifnya terdiri daripada Muscadine Grape, Purple Carrot, Polygonum Cuspidatum dan juga Eldeberry Europe yang mengandungi anthocyanins dan juga asid klorogenik tersebut. Tapi Cik Bulan pesan awal2 ya, Vivix Shaklee ini BUKAN UBAT YANG BERTUJUAN MERAWAT PENYAKIT tetapi sejenis makanan tambahan yang bertujuan mempertingkatkan kesihatan pengguna.

Kesimpualannya, minuman botanikal Vivix Shaklee ini bukan sahaja kaya dengan antioksidan. malahan baik dalam mengawal paras gula dalam badan pengguna disebabkan ramuan2 yang terkandung dalam Vivix itu sendiri. Testimonial pengguna Vivix Shaklee boleh rujuk lampiran dibawah.



Testimonial pengguna.

Testimonial daripada En. R Jitendra.

PEngakuan dari Norita Idris sendiri.


Testimonial bacaan gula menurun.

Klik disini untuk pembelian Vivix Shaklee -->> Vivix Shaklee


Sekian perkongsian, semoga bermanfaat.

With Luv,
Cik Bulan


No comments:

Post a Comment