Tuesday 13 June 2017

Menu Breakfast Mudah Dan Berkhasiat

"Aduuuuhh, lambat lagi?!"
"Sempat ka ni? Traffic jammed lagi nanti?"
"Esok2 lah bangun awal buat breakfast?!"
"Makan di kedaaaiii jummm??"
"Malas lah breakfast, nanti lah berabis melantak time lunch hour!"
 
Aaaah, begitulah antara skrip2 alasan Cik Bulan kalau malas buat brekpes. Tu lah, malas punya pasal, semua pun jadi susah?!
 
 
 
Baiklah, disini Cik Bulan bagi cadangan menu brekpes yang simple, mudah dihidangkan, namun berkhasiat tinggi. Cukuplah menampung rasa lapar dan membekalkan tenaga hingga ke lunch time kan? Jom tinjau2 apa menu cadangan Cik Bulan ini?
 
1) Omelecious
 
Hamboiiii, namaaa, hipster gicheww!? Bukan alang2, apa tu? Alaaah, resipi omelette jewrrr~~ Bahan2 yang diperlukan sangat simple, ambik tomato, bawang merah, lada benggala and lobak sket, pastu potong dadu. Then, tau kan cemana buat omelette? Aaah, ko campak jak sayuran/buah yang dipotong dadu tadi tu dalam omelette, bubuh garam dan lada sulah sket. Maka, terciptalah Omelecious uolsss, cecah dengan sos cili, wow.! Sedap tu?!
 
 

 
2) Salad Bujang
 
Ni paling senang, namanya juga salad bujang kan? Ko pg basuh sayuran berdaun hijau seperti lettuce, lada benggala, tomato, kobis ungu, kobis hijau, then potong2 bagi dia senang dimakan nanti. Then letaklah dressing yang bersesuaian seperti satu sudu olive oil, kewpie, dan sedikit kacang walnut serta kiub keju. Tapi dressing jangan melebih2 uolls, kalori tinggi nanti?
 
 
 
3) Overnight Oat
 
Yang ni, kita terpaksa buat malam sebelum besoknya. Bahan2 yang diperlukan cumalah oat, buah2 segar/kering, susu segar, yogurt dan serbuk nestum kalau rajin. Add on biji selasih atau chia seed pun ok. Cara susun tu boleh letak oat paling bawah skali dalam bekas, atas oat letak sedikit yogurt dan buah, then letak lagi oat sedikit, lapis dengan nestum dan seterunsya sehinggalah mencapai jumlah ketinggian yang diingini (selang selikan susunan bagi dia nampak best). Akhir skali, simbah susu cair tadi masuk dalam bekas, biarkan air susu itu mengalir bak air terjun di Legoland (adakah?), dan tutup balang ketat2 pastu simpan dalam peti ais. Biarkan semalaman. Nama juga overnight oat kan? Esoknya, boleh lah brekpes dengan aman dan damai.
 
 
4) Buah-buahan
 
Tahukah anda bahawa pengambilan buah2an semasa perut kosong adalah sangat digalakkan? Kerana nutrient atau khasiat daripada buah2an itu akan mudah diserap semasa perut kosong. Adalah dicadangkan untuk mengambil sekurang2nya 7 jenis buah2an yang berbeza warna e.g purple, kuning, oren, pink, hijau, merah dan..dan..ko pikirlah sendiri. Kesimpulannya, kalau sangat rushing tu bolehlah makan buah dan teguk segelas air susu pun ok. Sekurang2nya gula dalam buah itu boleh bagi energy.
 
 
5) Instant protein
 
Mengapa protin? Sebab dengan pengambilan protin, ianya akan membuatkan kita bertenaga sepanjang hari. Mengapa instant protein? Sudah ko yang malas dan banyak alasan bangun awal pagi buat brekpes, maka itulah penyelesaian yang terbaik. TAPI, protin yang Cik Bulan cadangkan ini bukan instant protein sembarangan ya? Yala, manalah bagus kan memperkenalkan produk yang tidak elok uollsss~ Instant bukan sebarang instant, ini protin yang berkualiti tinggi. Sumber protin diproses dengan suhu yang saaanagat minima supaya protin itu tidak rosak akibat haba. Sumber soyanya pula NON GMO, tidak mengandungi PERISA, PEWARNA, PENGAWET, mahupun GULA TAMBAHAN. Tidak ada ya cik, tuan, dan puan? Kalau ragu2 boleh google manfaatnya. Kalau berminat, sila klik gambar dibawah untuk pembelian.
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=69dd3adb0041b1f8f96fdeb353d418a5

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=69dd3adb0041b1f8f96fdeb353d418a5
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=69dd3adb0041b1f8f96fdeb353d418a5
 




 
Semoga bermanfaat.
Dan semoga rajin bersarapan pagi selepas ini.
 
 
 
With Luv,
Cik Bulan
0128137087

9 comments: