Tuesday 6 June 2017

KE ARAH HIDUP YANG SIHAT

 
"DI SHAKLEE, KAMI PERCAYA SETIAP INDIVIDU MEMPUNYAI TANGGUNGJAWAB MENGGALAS AMANAH YANG DIBERIKAN UNTUK DUNIA INI LEBIH BAIK DAN LEBIH SELAMAT DEMI ANAK-ANAK DAN GENERASI MASA DEPAN KITA."
 
 
 Demikianlah mesej nota daripada Mr. Roger Barnett, Pengerusi dan CEO kompeni Shaklee. Fuhhh, best kan dengar mesej tu? Rasa macam terharu, separuh sentap pun ada! Yalah, manusia diberikan amanah untuk melindungi bumi dan menjadikan tempat ini aman dan damai. Tapi kerana nafsu, macam2 perkara yang tidak elok berlaku seperti penebangan pokok secara berleluasa, pembangunan yang tidak terancang sehingga banyak kawasan hutan yang dikorbankan.
 
Tidak cukup dengan pencemaran udara, makanan pula dipalsukan (banyak kes ni, cer google godek sket info), sumber daging pun disuntik dengan hormon bagi ayam tu gemuk dan empuk sket supaya dalam tempoh seminggu sahajapun ayam tu sudah boleh dipasarkan.
 
Tidak cukup dengan semua tu, kita didedahkan pula dengan pemakanan yang tidak sihat seperti instant foods, and jajan is everywhere. Pewarna, pemanis, dan perisa tambahan ada dalam makanan seharian kita. Susah untuk dielakkan kan? Sedap tuuuuu, banyak gula tapi sedap! Warna kalerpul tapi nampak sedap! Haiyoooo, pening makkk~~pening pasal apa? Pening sebab rambang susah buat pilihan, banyak sangat makanan depan mata ni!?
 
Ok, berbalik kepada mesej abam hensem kita Mr. Roger Barnertt ni, sesungguhnya Cik Bulan sangat bersetuju dengan nota ringkas beliau. Kita adalah rakyat bumi yang terdahulu kenalah jaga amanah ni bebaik. Mulakan dengan langkah kecil-kecilan seperti menukar brand detergen / bahan pencuci ke non toxic, yang senulajadi atau tidak mengandungi bahan kimia yang merbahaya. Cikai2 pun pakailah yang organik.
 
Mungkin memperkenalkan makanan yang seimbang kepada anak2 pun suatu usaha yang baik. Sekurang2nya mereka diberikan pendedahan awal tentang kepentingan nutirisi yang cukup serta lengkap. Why? Because a healthy body can lead us to a healthy mind!
 
Info tambahan:
 
Semoga bermanfaat.
 
With Luv,
Cik Bulan
0128137087

6 comments:

  1. Moyang kita dulu makan 1 biji oren cukup sudah.. kita sekarang perlu makan 7 biji oren sebab apa? Pencemaran salah satu sebabnya ☹️☹️

    ReplyDelete
  2. Pengambilan makanan tambahan sangat penting

    ReplyDelete
  3. kurangkan penggunaan bahan bertoksin utk selamatkan bumi kita

    ReplyDelete
  4. Insaf terus bila teringat masa depan anak anak.. kalau kita tidak ambil berat dengan bumi kita dari sekarang..apalah akan jadi nanti..huhuh..

    ReplyDelete
  5. sekarang ni semua mau cepat dan besar. sampai sggp buat yg tiruan kan. pemakanan mmg perlu jaga berabis tgk betul2 kan.

    ReplyDelete
  6. Sekarang supelemn sangat diperlukan. Pilih supelemen yg natural..shaklee!

    ReplyDelete