Thursday 29 June 2017

Tips Bagaimana Untuk Mendapatkan Kulit Wajah Yang Bebas Jerawat Dan Sihat

Tips Cik Bulan kali ni ringkas sahaja, dan tips ini tentang bagaimana kita menjaga kesihatan kulit wajah supaya bebas dari jerawat!
 
Antara tips;
1.  Tidur
Tidur sebaik-baiknya 8 jam sehari. Lebih baik tidur selewat-lewatnya jam10pm. Bangun pun jangan lambat sangat sebab terlebih tidur pun boleh buat muka sembap dan menyumbang kepada eyebag serta mata panda.

2. Air
Banyak manfaat kita boleh dapat dengan pengambilan air putih dan bersih yang cukup! Termasuklah kesihatan kulit dan wajah berseri. Amalkan minum air putih yang cukup setiap hari. Kuantiti air iku jumlah berat badan kita. Setiap 25kg berat, bersamaan dengan 1L air kena ambik. So, kalau berat ko 50kg, kena ambik 2L air. Faham? Then, sila kurangkan pengambilan air berkarbonat, bergula tinggi, dan berkafein.

3. Hygiene
Hygiene atau kebersihan itu sangat penting! Elakkan menyentuh bahagian muka dengan jari-jemari yang tidak dibersihkan, kerana jari adalah part badan manusia yang tinggi risiko jangkitan kuman. AND, jangan picit jerawat! Ianay boleh menyebabkan parut jangka yang panjang. Seboleh-bolehnya pakai makeup remover walaupun tidak memakai makeup before cuci muka dengan cleanser. Kulit kita ni even tidak memakai makeup pun still terdedah dengan dust dan pencemaran diluar sana.
Pakai skincare. Jangan degil yang konon-kononnya kulit nenek moyang kita dulu tidak pakai skincare pun ok jak? FYI, itu zaman dahulu kala yang matahari pun tidak terlalu panas dan bahan cemar masih kurang. So at least basic skincare kena ada: Cleanser, Toner, Moisturiser, dan Sun Protector. Tapi bab memilih skincare pun kena hati-hati. Seboleh-bolehnya elakkan memakai skincare yang mengandungi bahan kimia merbahaya seperti merkuri, hydroquinone dan paraben. pilihlah skincare yang asas natural ingredients dan bebas bahan kimia merbahaya

5. Diet
Kenapa kena ubah diet? Pernah dengar quote "You are what you eat"? Maksudnya, apa yang kita makan itu akan efek kepada badan kita termasuklah muka berjerawat. Potensi mendapatkan kulit muka yang sihat adalah tinggi dengan pemakanan yang seimbang. Kurangkan makanan bergoreng, berminyak dan fast food. Nutrisi kena cukup. Banyakkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan yang fresh. Ambik makanan tambahan untuk top up nutrisi yang kurang sperti multivitamins, protein, vitamin E dan vitamin C utk menyokong kesihatan kulit. Sekali sekala boleh buat program detox, sebab toksin juga punca kepada masalah kulit. Kalau mampu add on Collagen, kerana Collagen juga sangat bermanfaat kepada kesihatan kulit.
 
Kepada mereka yang ada masalah kulit berjerawat dan sensitif, kalau ikut tips ni dengan penuh disiplin, dalam bebrapa minggu ko boleh nampak effect tu cemana tetapi bergantung tahap kesihatan badan / kulit memasing. Trust me, but kena sabar dan konsisten. Selamat mencuba.
 
 
Semoga bermanfaat.
 
 
With Luv,
Cik Bulan
0128137087

4 comments:

  1. Best tips yang cik bulan kongsikan ni.

    ReplyDelete
  2. Bagus tips ne .. Mmg makanan selalu punca penyebab jerawat 😉 jadi amalkan pemakanan yang sihat ya semua ..

    ReplyDelete
  3. Bagus tips ne .. Mmg makanan selalu punca penyebab jerawat 😉 jadi amalkan pemakanan yang sihat ya semua ..

    ReplyDelete
  4. terbaik tips ini. mahu cantik,kena usaha lebih la. kalau malas-malas,tak dapatlah kulit cantik. penjagaan luaran sahaja tak cukup,kena beri nutrisi seimbang untuk kulit yang sihat.

    ReplyDelete