Wednesday 7 June 2017

VITAMIN B COMPLEX VITAMIN B YANG LENGKAP

VITAMIN B ITU PENTINGKAH??
 
"Eh, Cik Puan? Penting sangatkah vitamin B ni? Kalau tidak amalkan boleh kah?"
 
Tuan2 dan Puan2, wajar kita ketahui bahawa setiap jenis nutrisi / zat / vitamin itu ada kepentingannya dan ada kesan susulan sekiranya kita kekurangan sesuatu jenis zat / nutrisi tersebut. Sama juga seperti vitamin B. Antara risiko kekurangan Vitamin B termasuklah kelelahan, kecacatan pada bayi, masalah kulit, bibir merekah, rambut gugur atau beruban sebelum usianya, masalah anemia, dan penyakit beri-beri.
 
"So, dari mana sumbernya vitamin B ini?"
 
Of course lah dari pemakanan uolss~ Ingat badan tu ada kilang penghasilan segala jenis zat nutrisi keperluan badan? No, no, no, pasal itulah kita perlu makan. Contohnya dari sayur-sayuran seperti kale, pak choy, bayam, asparagus, sawi dan brokoli.
 
"Alaaahh, malas la mau telan semua tu! Saya ni bukannya jenis pencinta sayur2an?! Ingat kambing??"
 
Hamboii22~ Mana boleh gitu Cik Puan oooii~~ Kita ni kena makan untuk hidup, so kenalah makan makanan yang berkhasiat. Kena makan sayur dan buah-buahan oke? Follow jak system piramid makanan tu. Apa kata cikgu? Sayur dan buah kena makan banyak yaaa murid2??
 
Dan kalau rasanya sayur-sayuran tu tidak memadai (alamklumlah overfarming boleh mengganggu kualiti sumber sayuran danbuah kita zaman kini), mari sini Cik Bulan cadangkan sumber makanan tambahan vitamin B yang terbaik. Bak kata orang, tak kenal maka tak cinta. Gitchewww~~~ Baca, jangan tak baca tauuu. Jangan cakap Cik Bulan tak payongggg~~~
 
MANFAAT VITAMIN B COMPLEX SHAKLEE:
 
 
Vitamin B ada banyak jenis, cuba lihat senarai dibawah;
 
*Vitamin B 1 atau yang disebut sebagai thiamin
*Vitamin B 2 atau riboflavin
*Vitamin B 3 atau niacin
*Vitamin B 5 atau asam pantotenat
*Vitamin B 6 atau piridoksal
*Vitamin B 7 atau biotin
*Vitamin B 9 atau asam folat
*Vitamin B 12 atau cobalamin
 
 So vitamin BComplex Shaklee adalah lengkap dengan kelapan-lapan jenis vitamin B tersebut.

 
Tahukah anda bahwa gabungan 8 komponen vitamin B dalam BComplex Shaklee ini mampu memberi keseimbangan dan keberkesanan yang lebih sempurna? Jangan cakap Cik Bulan tak payonggg yerr~


Asid folik atau vitamin B9 adalah vitamin larut dalam air. namun Shaklee telah Berjaya mencipta asid folik yang mempunyai kadar penyerapan sangat tinggi dalam badan manusia serta berkualiti. kepada ibu2 yang merancang untuk hamil atau sedang hamil, asid folik / folic acid sangat penting tau? kekurangan asid folik boleh menyebabkan keguguran.

 
Vitamin B juga sangat penting dalam tumbesaran si kecil dengan sihat dan normal. Janga pula mak2 diluar sana tidak tahu ya? Pasal tu lah doktor pun selalu selit vitamin B untuk ibu2 yang sedang hamil ni.

 
Selain faktor genetik, gaya hidup dan pemakanan yang tidak sihat, kekurangan vitamin B12 dan zat besi juga menjadi punca kepada rambut beruban. Stress juga boleh jadi punca rambut gugur dan cepat beruban tau?

 
Tahukah anda asid folik menyokong perkembangan dan tumbesaran si bayi? kekurangan asid folik atau folic acid boleh menyebabkan kecacatan pada si bayi.

 
Vitamin B juga penting untuk mencegah anemia. Ianya diperlukan dalam proses pembentukan sel darah merah.

 
Kepada mereka yang sering dilanda stress, maka eloklah amalkan kesemua jenis vitamin B ini bagi mengekalkan kesihatan fungsi saraf pada badan manusia.

 
Kandungan BComplex yang lengkap dengan kesemua 8 jenis vitamin B, sangat baik dalam meningkatkan fungsi saraf. Termasuklah kesihatan saraf pada mata.

 
Vitamin B ni salah satu fungsinya membantu dalam menukarkan makanan / gula kepada tenaga. Bagus bagi mreka yang ada masalah menukarkan makanan / gula kepada tenaga. Juga bermanfaat bagi mereka yang memerlukan tenaga yang banyak contohnya mereka yang bersukan dan kerja kuat.

 
Aaaah, ni Cik Bulan sendiri pernah experience. Asal period time, Cik Bulan punya senggugut tu boleh tahan jugalah. Ada masa tu, sampai pengsan tau. Teruklah tu kan~~ Bila sudah kenal Shaklee, Cik Bulan pun try amalkan BComplex Shaklee ni setiap kali PMS. Memang berkesan dengan bantuan vitamin ni, selain Cik  Bulan amalkan GLA Complex (memperbaiki hormone) dan Ostematrix (muscle relaxer) Shaklee. Membantu sungguh1 cik puan sekalian~~ I tell youuu~

 
Vitamin B juga boleh membantu mereka yang ada masalah alahan atau allergic.
 
 
Tahukah anda bahwa antara punca bibir kering dan merekah selain kurang minum air putih, tetapi juga disebabkan oleh kekurangan vitamin B? So, kalau cukup minum air tu tapi bibir masih merekah maka bolehlah amalkan vitamin B yerrr~
 
 
Ok, setakat ini sahajalah perkongsian Cik Bulan harini. Sebagai penutup kata, terimalah pantun dua kerat dari Cik Bulan;
 
Pecah kaca, pecah permata,
Lepas baca, silalah makan vitamin anda!
 
 
 
Semoga bermanfaat.
 
 
With Luv,
Cik Bulan
0128137087

10 comments:

  1. Vitamin B ni lah bantu saya elak migrain skrg ni. Dulu2 teruk migrain 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita sis..sya last year teruk betul migrain mfkn wbb workload yg banyak dan tidur x menentu.

      Delete
  2. Vitamin B ni sgt bagus di amalkan seharian. bukan tggu time pregnant baru mau makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.asid folik sangat pentinga utk preggy woman ya

      Delete
  3. Patutlah rambut gugur.. kurang B Complex la ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau selalu stress memang tendency utk gugur rambut itu tinggi. boleh amalkan vitamin b utk mengurangkan stress

      Delete
  4. Mau makan B complex la jg. Sy pn gugur2 rambut

    ReplyDelete
    Replies
    1. silalah rajin2kan diri lengkapkan nutrisi harian kita ya cik adik maneyss hehehe

      Delete
  5. Jangan terlebih consume nnti subur

    ReplyDelete
  6. Masa awal2 preggy selalu berdebar2 so sy ambil kasi up dose utk kurangkan simptom tersebut

    ReplyDelete